Man kan inte vänta in förändring och framgång – Man måste jobba för den!

Vården och omsorgen är idag fragmenterad, där t.ex. olika kliniker och förvaltningar ansvarar för olika delar av vårdandet och omsorgen om oss. Vi är mästerliga på att organisera i delar, som är egna ekonomiska enheter och med sin egen kompetens inlåst i denna organisation med en egen chef. Idag är t.ex. 50% av dagens patienter multisjuka. De behöver både vård och omvårdnad/omsorg. I detta vårdförlopp ser de olika fragmenten bara sin egen lilla del. Ingen, mer än patienten, ser helheten. Vi ser stora glapp i mellanrummen mellan de olika fragmentens delinsatser i helheten av vår vård/omsorg.

I den ”Nära vården” ska fokus flyttas från organisationen i centrum (patienten ska anpassas till organisationen) till personen i centrum (organisationen ska anpassas till patientens behov). På många håll runt om i landet kämpar man nu med att ”täta mellanrummen”, foga samman, så att vården hänger ihop för patienten. Allt för att sätta personen i centrum. Då upptäcker man nu, att organiserandet i fragment har orsakat dessa hinder/mellanrum. Jag har i många år påpekat de problem som den fragmenterade vården genererar. Många i verksamheten har lyssnat och hållit med. Emellertid har ingen med överblicken, mandatet eller befogenheterna haft orken, modet eller lusten att åtgärda det.

Nu brottas man akut med problemet i de flesta av våra regioner och kommuner. Måtte de hitta kreativa lösningar på detta jätteproblem. Jag är imponerad över pågående ansträngningar. Ofta är de emellertid beroende av lokala eldsjälar. Man kan emellertid inte förvänta sig att detta övergripande organisationsarbete ska utföras av lokala eldsjälar. Det måsta vara en prioriterad fråga för högsta ledningen, som i förändringsarbetet måste stötta och ta nytta av eldsjälarna. Kliva ner till dem och fråga. ”Vad har ni för förslag? Hur kan vi i ledningen hjälpa till? Vilka beslut behöver vi fatta för att underlätta för er i arbetet för att nå en god Nära vård?” Jag önskar alla all lycka i detta arbete, samtidigt som jag måste be om hög prioritet.

Man kan inte vänta in förändring och framgång – Man måste jobba för den!

Den som vågar – lyckas!

Hans-Inge Persson

Hans-Inge Persson har mer än 25 års erfarenhet av offentlig verksamhet som kommunal förvaltningschef och generaldirektör. Idag föreläser han om ledning och styrning samt personcentrerat bemötande inom vård och omsorg – ämnen han även skriver böcker om.

Han är sedan ett antal år tillbaka ledamot av programgruppen för SKR:s ledarsprogram för Nära vård, dels för toppchefer, dels för övriga chefer och politiker. Han föreläser och reflekterar utifrån ett patientperspektiv vid varje träff med ledarna. Dessutom är han knuten som samarbetspartner till Centrum för personcentrerad vård, ledamot av rörelsen Spetspatienter.

Är du nyfiken på Hans-Inges kurs - STEG FÖR STEG TILL EN PERSONCENTRERAD NÄRA VÅRD - LÄS MER PÅ Ringla Akademi!

Föregående
Föregående

Näravårdpodden: Personcentrering och strävan mot ett gott liv

Nästa
Nästa

Näravårdpodden: Från fabrik till tjänst