Fråga patienterna!

Jag medverkar i SKR:s ledarskapsprogram för Nära Vård. Jag trycker då alltid bl.a. på vikten av, att man som ledare i förbättringsarbetet försöker skapa en äkta teamsamverkan med den patientnära personalen.

Om man får igång en bra teamsamverkan får man en bra dialog med den operativa verksamheten. Detta leder alltid till att båda parter är lite klokare efter varje tillfälle man mötts. Det är min erfarenhet. Som chef får man lättare att ställa frågan: ”Vilka beslut behövs på er nivå för att underlätta förändringsarbetet för er?” Dessutom ser man också tydligt själv vilka beslut man behöver fatta ,när man inte fjärrstyr verksamheten utan är där på plats.

På köpet får man en ökad förståelse för varandra och för mig i den ledande befattningen en ökad möjlighet att kunna leda på ett bra sätt.

Ovärderligt i en teamsamverkan är att man tar nytta av gruppens olika individuella kompetenser och får var och en att ställa sig frågan hur kan jag med min individuella kunskap bidra i den gemensamma teamsamverkan för gruppens bästa. Viktigt mindset!

Jag brukar också tala de mellanrum som uppstår mellan vårdens och omsorgens olika insatser. Man kan inte organisera fram en god, personcentrerad Nära vård, men en anpassad organisation, styrning och ledning kan underlätta för de processer som krävs för att nå målet, Man måste då som chef, arbeta för att skapa incitament för samarbete mellan de olika insatserna. Incitament för samarbete saknas idag, därför ser det ut som det gör. Nyckelorden blir: ”Samskapa, samordna, samarbeta”. Konkurrera inte. Skapa incitament för olika stuprör för att samverka med varandra. Det måste vara chefens uppdrag att underlätta för detta arbete.

Att fokusera på att foga samman mellanrummen är att fokusera på helheten.

Lyssna i det uppdraget på patienterna, vi är de enda som upplevt er organisations insats och mellanrummen mellan de olika insatserna i hela vårdförloppet.

Försök inte att själv tänka fram var dessa brister finns. Ni brukar göra så, om jag ska vara krass. Fråga de som vet. De som upplevt dem. Fråga patienterna.

Jag vet att många är på gång med detta synsätt, så det finns gott hopp!

Hans-Inge Persson

Hans-Inge Persson har mer än 25 års erfarenhet av offentlig verksamhet som kommunal förvaltningschef och generaldirektör. Idag föreläser han om ledning och styrning samt personcentrerat bemötande inom vård och omsorg – ämnen han även skriver böcker om.

Han är sedan ett antal år tillbaka ledamot av programgruppen för SKR:s ledarsprogram för Nära vård, dels för toppchefer, dels för övriga chefer och politiker. Han föreläser och reflekterar utifrån ett patientperspektiv vid varje träff med ledarna. Dessutom är han knuten som samarbetspartner till Centrum för personcentrerad vård, ledamot av rörelsen Spetspatienter.

 

Är du nyfiken på Hans-Inges kurs - STEG FÖR STEG TILL EN PERSONCENTRERAD NÄRA VÅRD

Läs mer på Ringla Akademi!

Nästa
Nästa

”Räddade liv ska också kunna levas. Satsa på rehabilitering från cancersjukdom.